Is artificial intelligence the new oracle of academia?

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Julio César Martínez Sánchez
https://orcid.org/0009-0002-3322-0547

Abstract

The influence of computational algorithms in education is becoming more evident. We rely on them for researching topics, reviewing texts, and generating code, which raises concerns about their impact on academia. This document examines how algorithms affect academic creativity and how they increase our dependence on these tools. By using examples from Gemini and Chatgpt, we emphasize the urgent need to establish clear guidelines to address the challenges presented by advanced language algorithms

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Martínez Sánchez, J. C. (2024). Is artificial intelligence the new oracle of academia?. Aportes Nueva Época, 1(1). Retrieved from https://aportesnuevaepoca.buap.mx/index.php/aportes/article/view/354
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Author Biography

Julio César Martínez Sánchez, la Escuela Nacional de Ciencias Forenses de la Universidad Nacional Autónoma de México

Es profesor de tiempo completo en la Escuela Nacional de Ciencias Forenses de la Universidad Nacional Autónoma de México y miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Su trayectoria académica incluye un doctorado en Estudios de Población y una estancia postdoctoral en el “Data Science Laboratory for Research in Social Sciences and Humanities” de El Colegio de México. En el ámbito profesional, se desempeñó como jefe de evaluación de encuestas en el INEGI, consultor del Fondo de Población de las Naciones Unidas y miembro del comité académico del INE para la revisión del padrón electoral en 2024.

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